InstaForex

Tuesday, June 16, 2020

Jenis Jenis Durian Yang Anda Patut Cuba Di Malaysia

Durian,Raja segala buah

Jenis-Jenis Durian Di Malaysia Yang Patut Anda Cuba


Hari ini illyz tertarik untuk berkongsi jenis jenis jenis durian di Malaysia yang anda patut cuba bila anda ada peluang.Berikut adalah jenis jenis durian dimalaysia yang patut anda cuba.Untuk info,durian  Malaysia merupakan pilihan dan rebutan utama Pengemar Durian.Malah ada pengemar durian sanggup menghabiskan ribuan hingga puluhan ribu ringgit hanya untuk menikmati keenakan dan kelazatan Raja segala buah ini

Durian Raja Kunyit

Musang King | D197

Durian Musang King atau nama asalnya Raja Kunyit,juga dikenali dengan nama Mao San Wang,atau Cat Mountain King, mempunyai isi berwarna kuning pekat, durinya bersegi, sementara pangkal tangkainya tidak berduri dan garisan pangsa jelas pada kulit.

Didaftarkan pada 9 disember 1993,Pemilik Wee Chong Beng, Tanah Merah, Kelantan

Harga Durian Raja Kunyit Pernah mencecah RM150 / KG untuk Gred A

Hati-hati, kerana ada peniaga yang mengambil kesempatan untuk menjual jenis durian lain sebagai Musang King demi mengaut keuntungan. Durian asli Musang King mempunyai isi berwarna kuning keemasan dengan tekstur yang lembut dan berkrim. Isi durian ini juga lebih tebal, berkilat dan berbiji kecil berbanding durian lain.Rasa Lemak manis, sedikit pahit, buttery, aroma yang kuat

Durian Sultan | D24

Durian D24 |  Sultan

Juga dikenali sebagai "durian bukit merah" yang mana didaftarkan pada 30 November 1937 yang berasal dari Bukit Merah Reservoir Reserve, D24 atau durian Sultan mudah untuk dikenalpasti dan ditemui. Ia berbentuk bulat, mempunyai duri yang lebih tirus dan tajam, dengan susunan duri-duri halus yang rapat di keliling tangkai.

Di bahagian bawah buah ini terdapat bulatan berwarna coklat seperti serpihan dari bunga. Berwarna kuning pucat, isinya mempunyai tekstur tebal dan lembut. Dengan harga berpatutan (dari RM19 / KG ), ia juga selalu dihidang dalam bufet durian. D24 mampu memberi kepuasan setanding durian premium jika anda pandai memilih.

black thorn atau dikenali sebagai duri hitam

Durian Black Thorn | D200


Durian Duri Hitam / Black Thorn juga digelar Ochee, atau Hei Tze, bentuk durian ini berbeza mengikut musim dan kawasan tanaman. Kebiasaannya, ia berbentuk bulat, bertapak rata, bertangkai kecil (kira-kira sebesar ibu jari), dan bahagian bawahnya mempunyai lingkaran hitam dengan titik kecil tanpa duri.

mempunyai rasa lemak, manis dan berkrim serta meninggalkan sedikit rasa pahit selepas memakannya. Selain itu, ia tidak mengeluarkan bau aroma yang kuat. Isinya berbentuk lebih bulat jika dibandingkan dengan durian lain dan biasanya mempunyai warna kuning keemasan

Golden Pheonix / Jin Feng

Golden Phoenix | D198

Durian Golden Pheonix Juga dikenali dengan nama Kim Hong atau Jin Feng, raja buah ini sesuai untuk mereka yang sukakan rasa durian yang lebih pahit dari manis. Isinya tidak sepadat Musang King, berbiji kecil, dengan aroma yang tajam. Golden Phoenix banyak ditanam di Johor dan Pahang, dan agak sukar ditemui di negeri-negeri lain.

Rasa Golden Pheonix Lebih pahit dari manis, sedikit berair dan berserat, aroma yang tajam.Durian ini lebih digemari oleh ramai rakyat Singapura.

Udang merah atau Red Prawn

Udang Merah | D175

Durian Udang Merah Atau Red Prawn juga dikenali sebagai Hong Xia atau Ang Hay di kalangan penggemar tempatan merupakan baka kacukan yang berasal dari Balik Pulau, Pulau Pinang yang telah didaftarkan secara rasmi pada tahun 1990 dengan kod D175.

Durian ini dikatakan mendapat namanya bersempena isinya yang berwarna kuning jingga kemerahan yang tebal, lembut, lemak berkrim dengan rasa yang manis serta mempunyai bau yang menyelerakan. Harga Durian Udang Merah mampu menandingi Durian Musang King kerana sambutannya yang amat tinggi di kalangan “hantu durian” dan sesiapa sahaja yang pertama kali ingin mencuba keenakan durian.


Durian Tekka

Tekka | D160

Durian Tekka Juga dikenali sebagai Buluh Bawah / Musang Queen merupakan varieti durian dengan kod yang didaftarkan dengan Jabatan Pertanian dimana nombor kod pendaftarannya D160 berasal dari Banting, Selangor dan didaftarkan oleh pemilik asal pokok, Lim Hai Chua pada tahun 1987. Ciri khas durian ini dengan buahnya berbentuk seakan-akan simbol hati atau cinta, bulat lonjong, besar di atas dan kuncup di bawah serta lekukan pada pangsa




aa

No comments: