InstaForex

Monday, July 7, 2014

Sejarah Restoran McDonald

Restoran McDonald's di Downey, California hampir tidak berubah semenjak ianya dibuka pada 1953

Sejarah Restoran McDonald

Hari ini illyz nak berkongsi sedikit info mengenai sejarah restoran McDonald.Terima kasih sumber untuk post illyz kali ini.

Pada tahun 1940, dua bersaudara bernama Richard dan Maurice McDonald memiliki impian untuk membuka sebuah restoran. Berkat keberanian dan kegigihan mereka, lahirlah sebuah restoran yang dinamakan dengan McDonald 's Famous BBQ. Dengan menawarkan 40 menu makanan yang disajikan, restoran ini menjadi salah satu restoran terkenal di California, Amerika. Dimana lokasi tersebut adalah tempat berdirinya Restoran McDonald's pertama.
Pada tahun 1945, restoran McDonald 's mengalami kerugian. Pada tahun yang sama juga seorang peniaga bernama Ray Kroc bergabung bersama McDonald 's. Ray Kroc memiliki banyak idea yang berani dan bernas untuk menaikkan restoran McDonald 's dari kerugian. Salah satu ideanya yang paling ekstrem adalah menghapuskan hampir seluruh menu BBQ yang selama ini disajikan, kecuali Hamburger. Sebabnya, hasil kajian Kroc memperlihatkan bahawa menu terkenal di restoran ini adalah Hamburger. Pada masa itu menu Hamburger yang mereka ada memang memiliki permintaan penjualan yang amat baik dan tinggi.

Bermula dari menu Hamburger yang ingin dijual, Kroc mula mengganti konsep restoran McDonald 's menjadi fast food restaurant. Hasilnya menerapkan konsep ini, muncul pula idea bernas Kroc yang lainnya. Tahun 1955, Kroc membuat perubahan lainnya dengan mewujudkan francais pada Restoran McDonald 's bermula dari seluruh Amerika sehingga seluruh dunia.

Kejayaan mengunakan sistem francais ini membuat Kroc akhirnya berpikir. Mesti ada jaminan bahawa semua restoran McDonald 's yang ada di seluruh dunia memiliki standart yang tinggi. Sehingga sistem dan penjenamaan dari restoran pun boleh diurus dengan lebih tersusun. Melahirkan idea untuk membina Hamburger University pada tahun 1961.

Kegigihan dan kerja keras Kroc dan McDonald bersaudara, membuat restoran McDonald 's kini mencapai jumlah 14.000 yang ada di 60 negara berbeza di dunia. Angka pengunjung restoran ini mencapai 22juta orang / sehari atau 14ribu pengunjung/ seminit. Tidak heranlah McDonald 's dilabel sebagai industri kuliner paling berjaya di dunia. Seiring berjalannya waktu, restoran McDonald 's terus melakukan inovasi-inovasi bisnes lainnya yang selalu menarik hati pengunjungnya.

Sumber : McDonald @ Wiki
Sumber Gambar : McDonald Image @ Wiki
Sejarah Mengenai McDonald : Mcspotlight

Sunday, July 6, 2014

Video Menarik Yang Anda Perlu Tengok

Video Menarik Yang Anda Perlu Tengok

Hari ini illyz ingin berkongsi 1 video yang illyz dapat masa nak cari movie korea kat youtube..1 video je tapi memang best..korang tengok la

Tuesday, June 17, 2014

7 destinasi pelancongan menakjubkan di Dunia

7 destinasi pelancongan menakjubkan

Dah lama illyz tak posting kat blog ni.Tapi hari ini illyz nak share info menarik tentang 7 destinasi pelancongan menakjubkan di dunia.ada beberapa tempat yang ditunjukkan di post kali ini pernah illyz post kat blog ini tapi sebagai info lain.Tak sangka kali ini tempat tempat ini juga akan masuk dalam listing kali ini.

Inilah 7 destinasi pelancongan menakjubkan yang perlu anda ketahui, anda hanya perlu perhatikan!
Terokai ke dalam gua nymphs dan terpesona oleh warna indah hijau, biru dan biru gemerlapan di nymphs Cave.Anda pasti akan terpesona dengan kecantikan dan keindahan gua ini apabila anda berpeluang untuk ke tempat ini
Anda pasti kagum memandang megah pagoda di bawah anda dari bahagian atas Lawkaoushaung Temple di Bagan dan melihat pemandangan belon udara panas terapung semasa musim panas.
Pastinya bila anda ke Victoria Falls, salah satu air terjun terbesar dan termegah di dunia,pastinya anda akan melihat pemandangan moonbows menakjubkan dari tebing Zambezi di Tongabezi.Kalau Gayat atau takut tinggi jangan pergi..haha
Anda pasti tidak percaya,gambar di atas adalah gambar di dalam sebuah gua yang bernama Waitomo Cave.Yang menariknya,cahaya yang cantik ini dipancarkan oleh GlowWorm,salah satu serangga ( kalau tak silap ) yang cukup unik.Pastinya penduduk di Waitomo,New Zealand beruntung dapat melihat suasana cantik dan indah di Waitomo Cave sekurang kurangnya setahun sekali.
Yuanyang Rice Paddies,Honghe,Yunnan,China..Gambar diatas adalah gambar susunan kolam padi di yuanyang dan ianya diambil sewaktu senja.sangat cantik bukan?Tarik nafas dalam dalam untuk salah satu pemandangan yang paling nyata di bumi
Kalau illy tak silap,illy pernah post mengenai tempat ini disalah satu post illyz.Jika anda fikirkan masa depan untuk anak-anak, fikirkan sekali lagi untuk mencuba! Tanpa ciri-ciri keselamatan,Swing At The End Of The World yang tergantung di rumah pokok La Casa Del Arbol yang tergantung 2,660 meter di atas paras laut mungkin akan menjadi percubaan paling berani dalam hidup anda.Terletak di Baños, Ecuador tempat ini juga popular sebagai "viewing spot" untuk pelancong yang datang.
Grand Prismatic Spring, di yellowstone national park adalah kolam air panas terbesar di USA dan ketiga terbesar di dunia.Salah satu tempat yang menarik yang mungkin anda ingin cuba pergi?Anda pasti akan kagum melihat kecantikan tempat ini.


Tuesday, June 10, 2014

Sejarah Jenama NIKE

SEJARAH JENAMA NIKE

hari ini illyz just nak share satu info menarik yang illyz dapat dari share seorang kawan.Jom baca info menarik mengenai sejarah jenama NIKE ini.

Nike pada mulanya dikenali sebagai Blue Ribbon Sports, diusahakan oleh atlet trek Philip Knight dan pelatihnya Bill Bowerman dari University of Oregon pada Januari 1964. Awalnya perniagaannya beroperasi sebagai distributor untuk pembuat kasut Jepun Onitsuka Tiger.

Kemajuan perniagaan mereka benjalan dengan lancar dan pada tahun 1966 BRS membuka kedai ritel pertama terletak di Pico Boulevard di Santa Monica, California. Pada 1971 perjanjian antara BRS dan Onitsuka Tiger sudah berakhir dan BRS bersedia untuk memulakan perniagaan kasut sendiri. Kasut pertama yang dijual kepada orang ramai adalah kasut bola sepak digelar Nike, yang dikeluarkan pada musim panas 1971.

Pada Februari 1972 BRS memperkenalkan design pertama kasut Nike dengan nama Nike berasal dari dewi kemenangan Yunani. Pada tahun 1978 BRS Inc itu sendiri secara rasmi menukar nama menjadi Nike Inc. Bermula dengan Ilie Năstase, atlet profesional pertama mengikat kontrak dengan BRS/Nike untuk penajaan kepada atlet sebagai target pemasaran bagi memperkembangkan perniagaan mereka.

Mereka memiliki kasut terbaik pada masa itu dan mereka perlu mempromosikannya, jadi Nike mulai menaja atlet-atlet. Nike memutuskan untuk menaja John McEnroe seorang pemain tenis yang menghiburkan penonton ketika ia bermain kerana dia akan terus-menerus membuat bising walau di depan pengadil

Pada 1979 Nike mempunyai kasut pelari paling popular di negara-negara barat. Sekarang Nike mulai menjual lebih dari pelbagai jenis kasut, menjual pakaian dan peralatan olahraga bagi kebanyakan olahraga.

Terdapat satu masalah kepada Nike pada satu ketika, iaitu Reebok. Reebok dapat mengatasi penjualan kasut Nike, tapi Nike kembali bersaing dengan mencipta kasut khusus untuk setiap olahraga dan kegiatan sukan.

Penajaan terbesar Nike adalah Michael Jordan, yang memeteri perjanjian di University of North Carolina. Inilah yang membuat Nike menang dari persaingan dengan Reebok. Meski Michael Jordan itu sudah terkenal, ia bukan pilihan pertama Phil Knight. Nike sedang berusaha untuk mendapatkan Larry Bird dan Magic Johnson, 2 dari atlet yang paling populer pada masa itu.

Pada tahun 1980, Nike telah mencapai 50% pasaran di Amerika Syarikat. Kemajuan perniagaannya adalah kerana sebagian besar adalah daripada iklan 'word-of-foot' (mengutip sebuah iklan cetak Nike dari akhir 1970-an), daripada iklan telivision. Iklan television nasional pertama Nike berlangsung pada bulan Oktober 1982 untuk siaran New York Marathon. Iklan diciptakan oleh biro iklan Wieden Kennedy yang telah dirancang beberapa bulan sebelumnya iaitu bulan April 1982.

Bersama-sama, Nike dan Wieden Kennedy telah menciptakan banyak iklan cetak dan television yang bertahan lama dan terus menjadi agen utama Nike saat ini. Dan Wieden lah yang menciptakan slogan terkenal "Just Do It" untuk kempen iklan Nike tahun 1988, yang dipilih oleh Advertising Age sebagai salah satu top 5 slogan iklan di abad 20, dan kempennya itu telah telah diabadikan dalam Smithsonian Institution.

The Swoosh
"Swoosh" adalah sebuah rekacipta yang diciptakan pada tahun 1971 oleh Carolyn Davidson, seorang mahasiswa design grafik di Portland State University. Dia bertemu Phil Knight ketika ia sedang mengajar kelas akaun dan ia mulai melakukan beberapa pekerjaan freelance untuk perniagaannya, Blue Ribbon Sports (BRS). Logo Nike "Swoosh" mewakili sayap pada patung Dewi kemenangan Yunani yang terkenal,

Kasut pelari pertama yang mendapat logo Swoosh diperkenalkan di US Track and Field Olympic Trials di Eugene, Oregon, pada Jun 1972. Sampai hari ini Nike masih terus menggunakan logo ini

 
 

Friday, May 30, 2014

Sejarah Awal "SELFIE"

Sejarah Awal "Selfie"

Selfie merupakan antara budaya paling digemari oleh ramai remaja masa kini dilaman sosial. Di Malaysia boleh dikatakan 80 peratus remaja menggemari untuk ber “selfie” tanpa mereka sedari

Selfie bermaksud mengambil gambar atau wajah sendiri menggunakan kamera atau telefon bimbit tanpa memerlukan bantuan orang lain. Perkataan Selfie ini juga datang daripada singkatan bahasa inggeris iaitu ” Self Potrait Photography”. Dalam erti kata lain, ia merupakan perbuatan individu yang suka mengambil wajah seorang diri dan memuat naik foto tersebut ke laman sosial. Selain itu, si “Selfie” ini juga berharap agar fotonya itu mendapat perhatian umum seperti komen, like dan sebagainya.

Tapi hari ini illyz bukan nak berkongsi maksud selfie tetapi sejarah awal gambar selfie ini.

Gambar selfie pertama dirakam di dunia ini dipercayai diambil pada tahun 1909 oleh Joe Byron di atas sebuah bumbung bangunan di New York.

Joe Byron merupakan pemilik syarikat Byron telah merakam gambar itu bersama empat rakannya iaitu Pirie MacDonald , Kolonel Marceau , Pop Teras dan Ben Falk. Mereka berempat merupakan pasukan jurugambar di Manhattan yang telah merakam ratusan ribu gambar.

Gambar selfie kumpulan jurugambar itu telah ditayangkan di Muzium Bandaraya New York untuk tatapan orang ramai. Menerusi gambar itu juga, Joe dikesan sebagai jurugambar pertama yang telah merakamkan gambar sendiri yang kini menjadi satu kegilaan di kalangan pemilik akaun sosial Instagram.

Bagaimanapun terdapat sumber yang percaya bahawa gambar selfie pertama dirakam pada tahun 1839 oleh seorang ahli kimia, Robert Cornelius.

Pada masa kini terdapat pelbagai gambar selfie yang menarik telah dirakam di seluruh dunia, gambar gambar selfie ini boleh dilihat banyak di laman sosial seperti Facebook, instrgram dan lain lain laman sosial.
 
contoh gambar selfie ( Sumber Google )
 
diharapkan info kali ini berguna kepada semua pembaca blogillyz.



Monday, May 26, 2014

10 Sejarah Kopi Yang Perlu Anda Tahu

10 Sejarah Kopi Yang Harus Anda Tahu

Kopi ialah minuman utama dunia selain teh. Aromanya cukup membuatkan kita terangsang dan kepahitannya cukup untuk membuatkan badan kita terasa segar. Namun tahukah anda dari mana datangnya benih kopi ini? Dan bagaimanakah ia diperkenalkan sebagai minuman? Hari ini illyz ingin berkongsi 10 Fakta Menarik Tentang Kopi.illyz hanya share info ini daripada sumber Facebook ok?

Kambing Menari
Legenda menarik tentang kopi bermula dengan kambing. Semasa zaman Euthopia, gembala kambing mula tertarik dengan kopi sewaktu melihat kambing-kambingnya menjadi lincah dan 'berjoget-joget' akibat memakan buah kopi. Kesan kafein dalam kopi membuatkan kopi itu lain daripada yang lain.

Bukan Minuman
Asalnya biji kopi adalah sesuatu yang dimakan. Puak-puak di Afrika mencampurkan buah kopi dengan bahan berlemak untuk dijadikan makanan dalam bentuk bebola. Kegunaannya adalah untuk memberi tenaga.

Kebangkitan Islam
Islam sangat menyumbang kepada kepopularitian kopi kerana sewaktu itu arak diharamkan namun tidak pada kopi.

Bean Belt
Bean Belt merujuk kepada kawasan tropika dan khatulistiwa di mana hanya negara di garisan ini sahaja yang mengeluarkan kopi. Hawaii adalah satu-satunya negeri di Amerika yang mengeluarkan kopi.

Kedai Kopi Diharamkan di England
Pada tahun 1675, Raja England menitahkan semua premis kopi ditutup dan diharamkan kerana baginda mempercayai bahawa kedai kopi adalah sarang konspirasi terhadap pemerintahnnya.

Beza Arabica dan Robusta
Tahukan anda 70% kopi yang diminum di seluruh dunia adalah Arabica, kopi yang lebih halus dan beraroma tinggi manakala selebihnya adalah Robusta, kopi yang lebih pahit dan mempunyai kafein 50% lebih tinggi berbanding Arabica.

Permintaan Kopi
Untuk pengetahuan semua, kopi adalah komoditi kedua tertinggi yang didagangkan. Yang pertama adalah Petroleum.

Proses Kopi
Kopi bermula daripada buah-buah kopi yang merah menyala. Kemudian ianya dipetik, dikeringkan dan dikupas sehingga yang tinggal adalah biji kopi yang hijau. Selepas itu ia akan dipanggang dengan suhu 500F atau 260 darjah celcius. Beberapa minit kemudian biji kopi akan meletup seperti bertih dan mengembang dua kali ganda dari saiznya. Kemudian beberapa minit lagi kopi akan meletup semula. Letupan kedua bermaksud biji kopi itu sudah siap untuk dijadikan kopi.

Kopi Segera Lahir Pada Zaman George Washington
Tahukan anda bahawa kopi segera yang berada digondola-gondola shopping mall ini berasal hanya daripada seorang lelaki biasa di Guatemala yang berbangsa Belgian. Kopi segera mula diperkenalkannya pada tahun 1906 iaitu semasa pemerintahan George Washington.

Ekspresso
Espresso dibaca dengan 3 suku kata E-Spress-Oh. Nama ini bukanlah merujuk kepada jenis kopi, teknik panggang atau kisar. Ia adalah sejenis teknik membancuh kopi.
Americano pula berasal dari glosari Amerika sewaktu Perang Dunia Kedua, dimana ia dibancuh seperti ekspresso namun dicairkan sedikit dengan air atas permintaan mereka semasa perang.

Jadilah selepas anda meminum apa jua kopi selepas ini anda pasti akan tersentum lebar kerana anda tahu sejarah kopi tersebut.

Wednesday, March 19, 2014

Fesyen Wanita Yang Tidak Digemari Lelaki


Fesyen Wanita Yang Tidak Digemari Lelaki

Fesyen itu adalah universal dan kebiasaannya wanita adalah insan yang pandai dan hebat berfesyen namun adakala ada sesetengah fesyen yang tak digemari oleh kaum lelaki ini.

Ini kerana jika fesyen itu terlalu keterlaluan ianya tidak kena dengan gaya dan personaliti anda malah jika anda menggayakan fesyen tersebut mungkin kelihatan tidak menarik dan tidak dilayan oleh sang jejaka.

Jom lihat 5 fesyen yang tidak digemari jejaka ini:

Cermin mata besar
Kebanyakan wanita merasakan bahawa apabila mereka memakai cermin mata yang besar, mereka akan kelihatan lebih moden dan bergaya. Tidak bagi lelaki, kerana bagi mereka, wanita yang memakai cermin mata yang besar ini tidak sesesuai dan membuatkan wajah si wanita itu kelihatan seperti serangga yang bermata besar. Amatlah penting bagi seseorang wanita itu memilih saiz dan bentuk cermin mata yang betul-betul kena dengan raut wajah anda agar kelihatan menawan sentiasa.

Bibir yang merah menyala
Kebanyakan wanita akan merasakan bahawa bibir mereka akan lebih seksi sekiranya menggunakan lipstick yang berwarna merah menyala. Tetapi hakikatnya ada segelintir lelaki yang tidak sukakan demikian kerana warna yang terlalu terang akan membuat mereka bercakap dengan badut. Lelaki lebih suka sesuatu yang menyenangkan dan sederhana kerana itu lebih membuat anda seperti bidadari dengan bibir yang semulajadi dan tidak terlalu merah. Wanita harus lebih peka dengan pemilihan warna gincu agak bersesuaian dengan kulit anda. pink pun ok

Bulu mata
Memang tak dinafikan bulu mata yang panjang dan melentik memang akan membuat wanita itu kelihatan lebih cantik dan menawan tetapi sekiranya bulu mata itu palsu dan dipakai tidak kena majlis pastinya akan menjadi mimpi ngeri buat anda apabila dipandang jelik oleh sesetengah lelaki. Seeloknya tak perlulah gunakan bulu mata palsu kerana tidak semesti bulu mata panjang, melentik itu cantik bahkan jika kita lihat wanita Korea bulu mata mereka semua biasa-biasa saja tetapi mereka masih dianggap jelita. Kebanyakan lelaki sukakan bulu mata yang asli dan original kerana itu lebih nampak kecantikan sebenar. oh please...

Selipar/Kasut
Oh ini tidak sesuai kerana selipar dan kasut itu bukanlah sesuatu yang menarik untuk dipakai kerana ada sesetengah selipar yang agak ketinggalan zaman. Tetapi memang benar selipar lagi selesa dipakai daripada kasut tumit tinggi namun jika mahu memakai selipar haruslah memilih yang sesuai dan mengikut trend semasa. Namun begitu, walau secantik mana selipar/kasut yang dipakai, lelaki pasti lebih mengemarkan kekasihnya memakai kasut tumit tinggi kerana ia akan menambah lagi pesona dan keaggunan anda.Tapi tak perlu la pakai kasut tumit tinggi sangat

Pakaian yang terlalu seksi
Akhir sekali janganlah pakai pakaian yang terlalu seksi dan menjolok mata kerana tidak semua lelaki sukakan wanita berpakaian seksi. Alangkah indah dan moleknya anda sekiranya berpakaian sopan dan sesuai dengan bentuk tubuh anda, tidak perlu memakai yang terlalu ketat sehingga sukar untuk berjalan dan sebagainya. Lebih manis dan selamat bagi wanita yang memakai pakaian menutup aurat kerana aura mereka akan terserlah

Awas ! Kesan Sampingan Minyak Wangi Yang Perlu Anda Tahu

Gambar hanya hiasan..tiada kaitan dengan artikel kali ni

Awas ! Kesan Sampingan Minyak Wangi Yang Perlu Anda Tahu

Artikel atau post kali ini bukan dengan tujuan memburuk burukan produk wangian tetapi hanya sekadar untuk info yang harus anda tahu.Dengan itu anda harus bijak memilih minyak wangi yang anda akan gunakan dan sebaiknya jauhkan daripada membeli atau mengunakan winyak wangi yang mempunyai kandungan yang banyak.Terutamanya jika ianya beralkohol

Memang tidak dapat dinafikan, anda semua sukakan haruman, sehinggakan kereta dan blik tidur turut dihiasi dengan bahan pewangi. Namun, apa yang anda tidak sedari adalah risiko yang dibawa olehnya yang boleh membawa kesa terhadap kesihatan anda.

Jika anda ingin tahu, terdapat lebih kurang 500 bahan kimia digunakan dalam produk wangian, yang kebanyakannya tidak disenaraikan di belakang produk.

Antara bahan kimia yang sering digunakan adalah etanol, aseton, alkohol benzil, metilena klorida, kapur barus dan pelbagai lagi yang boleh mengakibatkan anda kelesuan, ketegangan otot, lelah, radang kulit, alahan, pening dan sakit tekak.

Bagi anda yang menghidapi ekzema akan mengalami kesan yang lebih padah. Ini kerana kulit yang bermasalah akan menjadi lebih teruk sekiranya terkena bahan yang menggunakan ramuan pewangi, tidak kira sama ada ianya sabun ataupun syampu.

Dalam satu kajian saintifik turut mengesahkan bahawa kebanyakan bahan pewangi mempunyai kandungan neurotoksin yang tinggi, yang memberikan kesan negatif terhadap mental, fizikal dan emosi. Kesan-kesan tersebut berupaya mendatangkan penyakit otak seperti Alzheimer dan Parkinson.

Walaupun ada banyak kesan sampingannya, penghindaran diri dari bahan wangian bukanlah suatu perkara yang mudah kerana hampir semua produk jagaan peribadi mengandunginya.


10 Sebab Facebook Beli Whatsapp

10 Sebab Sebenar Facebook Beli Whatsapp

Info ni bukan dari illyz ok? illyz dapat dari seorang kawan di facebook dan illyz minta kebenaran untuk share di blog illyz.Harap semua pembaca tak kisah ok??berikut adalah sebab sebab utama kenapa Facebook beli whatsapp

1. Whatsapp mempunyai kehadiran mudah alih lebih banyak dari Facebook. Berbanding Facebook, Whatsapp kini mempunyai 419 juta pengguna aktif di seluruh dunia berbanding Facebook iaitu hanya 145 juta.

2. Data. Whatsapp menyimpan nombor telefon, nama, emel, log sembang dan banyak lagi data yang sebenarnya lebih bernilai daripada sejumlah USD16 bilion yang ditawarkan bagi membeli Whatsapp.

3. Mahu kalahkan Google. Sebelum ini, Google menawarkan angka USD10 bilion untuk membeli Whatsapp tetapi ia ditolak, tidak mustahil, tawaran baru akan dikemukakan dengan senang. Jadi sebelum Google berbuat demikian, lebih baik Facebook membelinya.

4. Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg memang mengidamkan industri mudah alih namun aplikasi yang ditawarkannya melalui Facebook Messenger agak lambat untuk mendapatkan pengguna aktif berbanding Whatsapp. Cara mudah, beli saja aplikasi sedia ada yang telah terbukti popular.

5. Masa depan internet bukan terletak pada desktop tetapi pada pemakaian gajet mudah alih. Peluang mengembangkan aktiviti pengiklanan kini bukan hanya boleh dimasukkan dalam Facebook tetapi lebih meluas. Kini Zuckerberg boleh menjual iklan lebih banyak dengan harga lebih tinggi.

6. Mengejutkan apabila lebih 400 juta foto dihantar dan dimuat turun dalam Whatsapp setiap hari. Facebook pula hanya 350 juta foto. Instagram yang dibeli Facebook pula hanya 55 juta. Jika dicampur kedua-duanya, hanya lebih 5 juta saja. Ia jelas menunjukkan Whatsapp sebagai platform yang bernilai tinggi.

7. Laporan Delooitte 2013 jelas menunjukkan jumlah SMS semakin berkurang dari tahun ke tahun dengan kadar penurunan 5 bilion kepada 140 bilion dengan pilihan kini beralih kepada aplikasi mesej pantas (IM) yang bertambah kepada 300 bilion setahun.

8. Kos operasi lebih murah. Bayangkan Whatsapp kini hanya mempunyai 55 pekerja dan jika kosnya hanya USD100,000 setiap pekerja setahun, Facebook hanya perlu membelanjakan kira-kira USD5.5 juta setahun. Dengan kos keuntungan dijangka RM1 bilion setahun, Facebook masih mampu membuat untung berlipat-lipat ganda meskipun ratusan staf ditambah.

9. Naikkan nilai saham Facebook. Meskipun selepas pengumuman, nilai saham susut 3.4 peratus, untuk jangka masa panjang, ia dijangka menambahkan lagi nilai IPO apabila industri permesejan sangat diperlukan pada masa sekarang dan masa depan.

10. Mark Zuckerberg banyak duit!